(Ek)sote-säästöistä


Tämä on lyhyt postaus eräästä yksityiskohdasta. Kirjoituksessa ei päädytä merkittäviin johtopäätöksiin. Teki vain mieli sanoa eikä mahtunut Twitteriin.

Jo kaatuneen sote-uudistuksen säästöpotentiaalin yhteydessä nostettiin usein esille Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote. Tämä on luontevaa, koska Eksote tuottaa sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille Etelä-Karjalan yhdeksälle kunnalle, ja tältä osin vastasi sitä mitä sote-uudistuksellakin haettiin. Toki sote-uudistuksessa oli paljon sellaisiakin asioita, joita Eksoten mallissa ei ole (kuten laaja valinnanvapaus).

Paljon puhuttuja leveämpiä hartioita haki myös Kataisen hallitus, jonka työtä THL arvioi maaliskuun 2014 julkaisussaan ”SOTE-uudistuksen ennakkoarviointi”.

(En ole muuten koskaan ymmärtänyt miksi sote pitäisi kirjoittaa kaikki kirjaimet isolla.)

Kataisen hallituksen esityksen taloudellisia vaikutuksia arvioitiin tarkastelemalla neljää suomalaisaluetta, jossa oli jo tehty ”lakiesityksen mukaisia tai niitä muistuttavia järjestelyitä”. Yksi näistä oli Eksote. Eksotelle haettiin vertailukunnat (Akaa, Petäjävesi, Hanko, Kustavi, Heinävesi, Kauhajoki, Lavia, Vesilahti) tiettyjen kriteerien perusteella. Nykyään vertailuryhmän muodostaminen tehtäisiin toivottavasti synteettisellä kontrollimenetelmällä.



Kuten kirjoittajat toteavat:

Eksoten alueella nettokustannukset laskivat noin 0,2 prosenttia vuodessa, kun vertailualueella nettokustannukset kasvoivat reaalisesti 2,2 prosenttia vuodessa. Eksoten perustamisen voidaan siis katsoa hillinneen nettokustannusten kasvua ensimmäisten kolmen toimintavuoden aikana. Pitemmän aikavälin taloudellisia vaikutuksia voidaan arvioida vasta tulevina vuosina.

No, Kataisen hallituksen sote-uudistus kaatui ja leveämpien hartioiden etsintä jatkui Sipilän hallituksessa, osin aiempaa työtä hyödyntäen.

(Tulipa mieleen: jos kerran soten uudistamisessa tarvitaan leveämpiä hartioita, onko kenellekään tullut mieleen soittaa Jorma Ollilalle?)

Marraskuulle 2015 päivitetyssä STM/VM-muistiossa ”Sote-uudistuksen säästömekanismit” viitataan THL:n arvioon, ja vielä maaliskuussa 2017 annetussa hallituksen esityksessä sote- ja maakuntauudistukseksi tuo samainen arvio kulkee mukana, asianmukaisien varaumien kera:

Terveyden  ja  hyvinvoinnin  laitoksen  arvion  mukaan  ennen  Eksoten  muodostamista  vuonna 2010 alueen sosiaali- ja terveystoimen nettokustannukset olivat Etelä-Karjalassa jonkin verran pienemmät kuin vertailualueen kuntien kustannukset. Ne olivat kasvaneet hieman nopeammin kuin vertailualueen kustannukset eli 3,4 prosenttia vuodessa nykyisen Eksoten kunnissa ja 2,8 prosenttia  vuodessa  vertailualueen  kunnissa.  Eksoten  perustamisen  jälkeen  vuosina  2010–2012  alueen  nettokustannusten  kasvu  oli selvästi  hitaampaa  kuin  ennen  sen  perustamista ja myös  hitaampaa  kuin  sen  vertailualueella.  Eksoten  alueella  nettokustannukset  laskivat  noin 0,2 prosenttia vuodessa, kun vertailualueella nettokustannukset kasvoivat reaalisesti 2,2 prosenttia vuodessa. Tällä perusteella laskien Eksoten muodostaminen hillitsi sosiaali- ja terveydenhuollon nettokustannusten kasvuvauhtia 2,4 prosenttia vuodessa verrattuna vertailualueeseen. 
Ehdotuksen perusteella muodostettavat maakunnat ovat kooltaan ja olosuhteiltaan keskenään erilaisia ja myös suurelta osalta erilaisia kuin Eksote ja Kainuu. Sen vuoksi vaikutukset voivat vaihdella alueittain. Lisäksi ehdotettava malli poikkeaa nykyisistä Eksoten ja Kainuun malleista  olennaisesti,  koska  näissä  ei  ole  toteutettu  järjestämisen  ja  tuottamisen  hallinnollista erottamista eikä monituottajamallin kautta lisääntyvää yksityisen palvelutuotannon osuutta eikä valinnanvapausmallin vaikutusta.

No, THL:n vertailu on vuodelta 2014 ja sen aineisto päättyy vuoteen 2012. Miltä tilanne näyttää tuoreimmilla tiedoilla? Alla on THL:n kuvio replikoituna, ainoana erona tietääkseni se että Lavia ei ole mukana vertailukunnissa koska se lakkautettiin vuoden 2014 lopussa.


Tältä tilanne näyttää tuoreimmalla datalla:



Minulla on tässä lähinnä kaksi pointtia.

Ensinnäkin tuntuu siltä, että Eksote sai sote-säästökeskustelussa suhteettoman suuren painoarvon. Kyse oli lopulta vain kuudesta datapisteestä: vuodet 2010–2012 Eksote- ja verrokkiryhmissä. Tietenkin kun tehdään hallinnollisia uudistuksia, niin evidenssiä on vähälti. Kansainvälisen evidenssin soveltaminen on vaikeampaa kuin vaikkapa yksilöiden vero- ja sosiaaliturvamuutoksissa, ja havaintoja on vähemmän kuin yksilötason tapauksissa, koska hallinnollisia yksiköitä on vähemmän kuin yksilöitä. Että ehkä kyse on lopulta enemmän siitä, että kustannussäästöt saivat epävarmuuteensa nähden suhteettoman suuren painoarvon sote-uudistuksessa.

Toinen pointti on se, että jos arviot ovat menetelmällisesti ja aineistonsa puolesta hyvin yksinkertaisia, arvioita tulisi päivittää. Vuonna 2017 annetussa hallituksen esityksessä puhutaan edelleen vuosien 2010–2012 kehityksestä. Tiedän että STM:ssä piti kiirettä, mutta ei lukujen päivittäminen niin iso vaiva olisi ollut. Itse asiassa em. vuoden 2015 STM/VM-muistiossa luvut on päivitetty sen yhden vuoden (2013) osalta jolta oli mahdollista. Jos hallituksen esitykseen olisi tuotu mukaan vuodet 2014–2015 tai edes vuosi 2014, olisi kuva Eksoten tuottamista säästöistä muuttunut merkittävästi. Ja jos yksi tai kaksi datapistettä heilauttaa kuvaa näin, on syytä olla varovainen sen suhteen, onko tässä nyt identifioitu oikein Eksoten kustannusvaikutus.

"Katsokaas, tämä luku tässä oli vähän pielessä."
"Eikö olisi hyödyllisempää selvittää kuolinsyy?"


13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Eksote taisi tosiaan saada turhan suuren painoarvon. Ehkä löytyi dataa, joka tuki joidenkin agendaa ja nämä sitten onnistuivat pitämään asiasta meteliä. Nyt on hiljaisempaa.
Me on aikaisemminkin täällä puhuttu siitä mitä pitäisi tehdä 1) joko tutkia asiat entistä huolellisemmin ja tarkemmilla koejärjestelyillä tai 2) edetä luotettavan tiedon puutteessa valtaapitävien intuition varassa.
Pahoin pelkään, että monessa asiassa satakaan kertaa suuremmalla effortilla tutkiminen ei tuota käyttökelpoisia vastauksia. Siksi kannattaisi painottaa uudistusten ripeyttä "itseisarvona". Kohtuuttoman runsaan tutkimisen lisäksi toinen uudistusten pullonkaula on perustuslakivaliokunnan huonosti suunnitellut puitteet ja niistä johtuva valiokunnan politisoituminen.

Anonyymi kirjoitti...

Millaiset olisivat hyvin suunnitellut puitteet?

T. -riikka-

Anonyymi kirjoitti...

No varmaan melkein mistä tahansa muusta länsimaasta voisi kopioida paremmin suunnitellut puitteet. Sellaiset puitteet, jossa perustuslain ylin valvontavalta ei ole poliitikkojen ja heille ilman virkavastuuta lausuntoja antavien asiantuntijoiden käsissä ja jossa perustuslakivaliokunta ei pysty ilman oikeudellisia perusteita estämään laillisesti valitun eduskunnan enemmistön haluamia lakiuudistuksia. PS otin tähän inspiraatiota ja lainauksia täältä: https://www.libera.fi/blogi/sote-naytelman-opetus-perustuslain-ylin-valvonta-tulee-siirtaa-tuomioistuimelle/

Anonyymi kirjoitti...

Poliitikot eivät mielestäsi ole hyviä eivätkä myöskään virkamiehet, keitä muita tähän jää? Ja kenen pitäisi nimittää PL-tulkinnasta päättävät ihmiset? Ja eikö esim. perustuslakituomioistuin tekisi PL:n tulkinnan poliittisuudesta eksplisiittistä (koska varmaankin poliitikot nimittäisivät PL-tuomioistuimen jäsenet, jolloin oikeudesta nimittää jäseniä tulisi yksi uusi poliittisen kamppailun kohde, jenkkien tapaan) sen sijaan, että se poistaisi politiikan PL-tulkinnasta?

T. -riikka-

Anonyymi kirjoitti...

Jaa-a. Ehkä se on tosiaan niin, ettei ole olemassa ratkaisua, joka poistaisi politiikan PL-tulkinnasta. Tämä pitäisi olla yksi perustuslain suunnittelukriteeri, eli jos sitä vielä joskus kehitetään niin yritettäkööt siitä tehdä siitä sellainen, että se mahdollisuuksien mukaan hillitsee poliittisuutta. Minun uskomus on että lääkäreiksi ja lakimiehiksi on siivilöytyneinä korkean moraalin ja etiikan ihmisiä tai heidät on onnistuttu koulutuksessa sellaisiksi koulimaan. Taidan ajatella tästä kuten Montesqui eli vaikka lainsäätäjä tuntee lait hyvin niin tuomarit pitäisi olla "eri porukkaa". Miksi tämä koskisi vain perustuslakia? Tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta, että poliitikot tulkitsisivat muita lakeja, eikö? Esim että kunnanvaltuuston porukalla tuomittaisi pikkurötöksiä tehneet kuntalaiset.

Clipping Path kirjoitti...

This is lovely. keep it up.This is so lovely.

Mike Johnson kirjoitti...

Kiva blogi sinulla. Voit johtaa blogiasi instagramissa ja ostaa seuraajia tältä sivulta https://viplikes.fi/instagram/instagram-followers/

Anonyymi kirjoitti...

smm panel
smm panel
iş ilanları
instagram takipçi satın al
https://www.hirdavatciburada.com
beyazesyateknikservisi.com.tr
servis
TİKTOK PARA HİLESİ İNDİR

sportsbet kirjoitti...

Good content. You write beautiful things.
korsan taksi
mrbahis
taksi
vbet
hacklink
mrbahis
vbet
sportsbet
hacklink

betpark kirjoitti...

Good text Write good content success. Thank you
slot siteleri
mobil ödeme bahis
tipobet
kralbet
poker siteleri
bonus veren siteler
betmatik
kibris bahis siteleri

tarık kirjoitti...

etiler
gaziemir
afyon
bahçelievler
bingöl
ZAX

ahmet kirjoitti...

aydın
bayrampaşa
bilecik
bingöl
çekmeköy

Z0HTRL

Papatya kirjoitti...

salt likit
salt likit
EBKH70

Lähetä kommentti

Kommentti

Blogiarkisto